A vízszennyező anyagok biztonságos tárolása nemcsak a cégek jogszabályi kötelezettsége, hanem környezetvédelmi és üzembiztonsági szempontból is szükséges feltétel. Évente több ezer tonna vízszennyező anyag és folyadék kerül a környezetbe, ami gyakran a nem megfelelő tárolás miatt történik. Az következmény: az ivóvíz veszélyeztetése és jelentős tisztítási költségek. Tudjon meg mindent, amit a vízszennyező anyagok megfelelő tárolásáról tudni kell - a vízveszélyességi osztályokba sorolástól a védelmi koncepciók kialakításáig.
A vízszennyező anyagok biztonságos tárolása a környezeti károk és a magas tisztítási költségek elkerülésének előfeltétele.
Magyarországon a vízszennyező anyagokra vonatkozó előírásokat a felszíni vizek minősége védelmének szabályairól szóló 220/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet és a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet, továbbá a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet tartalmazza.
A különböző jogszabályok a vízszennyező anyagokat veszélyességük szerinti osztályokba sorolják, (pl. WGK 1, WGK 2 és WGK 3), ami alapján meghatározhatók a tárolás során szükséges megelőző intézkedések.
A vízre veszélyes anyagok kezelésére és tárolására szolgáló létesítményeket úgy kell üzemeltetni, hogy a víztestek védelme biztosított legyen; minden változásról értesíteni kell az illetékes hatóságot.
Az üzemeltetők kötelesek biztonsági koncepciókat (jelentést, elemzést, kárelhárítási tervet) készíteni, és a létesítményeket külső szakértők által rendszeresen felülvizsgáltatni szivárgásmentesség és működőképesség szempontjából.
A víztestek védelme nagy jelentőséggel bír az egészség, a környezet és a gazdaság szempontjából, annak érdekében, hogy megőrizzük őket élőhelyként és megóvjuk ökológiai funkcióikat. Ezért a folyókra, tavakra és talajvízre kockázatot jelentő veszélyes anyagokat, például a vízszennyező anyagokat biztonságosan kell tárolni, és meg kell akadályozni az ellenőrizetlen szivárgást. Mindenki, aki ezekkel az anyagokkal dolgozik vagy azokat tárolja, köteles betartani a vonatkozó előírásokat.
Az alábbiakban bemutatjuk a vízre veszélyes anyagokkal kapcsolatos alapvető tudnivalókat.
A felszíni vizek minősége védelmének szabályairól szóló rendelet szerint a vízszennyező anyagok fogalma a következő:
„fa vizek természetes minőségét hátrányosan befolyásoló olyan anyag vagy hőenergia, amely az emberi tevékenység eredményeként közvetlen, illetőleg közvetett bevezetéssel kerül a befogadóba, és amely káros, illetve káros lehet az emberi egészségre, az élővilágra vagy a környezet más elemeire, illetőleg károsítja, illetve károsíthatja az anyagi javakat“.
Ezek az anyagok mindenütt jelen vannak a magánháztartásokban, a mezőgazdaságban, az iparban és a kereskedelemben. A jogszabály értelmében a felszín alatti vizek vagy folyók és tavak minőségének kedvezőtlen változása lehet fizikai (hőmérséklet, zavarosság vagy üledékbevitel), kémiai (a víz kémiai összetételének megváltozása) vagy biológiai (a vízi élővilágra gyakorolt hatás) jellegű. A szennyezés súlyos környezeti és egészségügyi következményekkel járhat, és nagy összegű anyagi kiadásokat okozhat.
Példák a vízszennyező anyagokra:
olajok
üzemanyagok
oldószerek
savak és lúgok
sók
növényvédő szerek
műtrágyák
festékek
mosó- és tisztítószerek
ragasztók, stb.
Ha egy anyagot a vonatkozó rendelet, vagy az abban rögzített eljárás nem minősíti „vízre nem veszélyesnek”, akkor az anyag vízszennyezőnek minősül.
A vízszennyező anyagok tárolására vonatkozó valamennyi jogi szabályozás célja a víztesteket szennyező veszélyes anyagok kibocsátásának megakadályozása. A nyilvánvaló katasztrófák mellett, mint például a szennyezett vagy elszennyeződött talajvíz, a láthatatlan hatások is számítanak. Ilyen például az ipari szennyvíz által okozott mikroorganizmus-összetétel zavarok, amelyek hosszú távú ökológiai következményekkel járhatnak.
Magyarországon a vízzel és a vízszennyező anyagokkal való bánásmódot különböző törvények, rendeletek szabályozzák. A legfontosabb előírások áttekintése:
Az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet (CLP rendelet): meghatározza a vízi környezetre veszélyes anyagok akut (rövid távú) és krónikus (hosszú távú) vízi toxicitási veszély kategóriáit és szintjeit.
A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvénnyel, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvénnyel, valamint a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvénnyel és ezek kapcsolódó végrehajtási rendeleteivel együtt szolgálják a környezeti károk megelőzése és felszámolása tekintetében a környezeti felelősségről szóló 2004/35/EK irányelvnek való megfelelést. Együttes céljuk a vízszennyezés megelőzésének elősegítése, a vízkészletek fenntartható használatának biztosítása, valamint az ökológiai és gazdasági érdekek közötti egyensúly megteremtése.
A felszíni vizek minősége védelmének szabályairól szóló 220/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet és a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet: céljuk az emberi egészség és a környezeti állapot megőrzése, valamint a szennyezések megelőzése és csökkentése. Általános szabályokat és kötelezettségeket és szankciókat rögzítenek a vízhasználókra, valamint a szennyezések kibocsátóira vonatkozóan. A rendeletek mellékletei tartalmazzák a fő vízszennyező anyagok listáit, a vízikörnyezetre jelentős kockázatot jelentő, ún. elsőbbségi veszélyes anyagokat és anyagcsoportokat, az 2008/105/EK irányelvben meghatározott a vízpolitika terén elsőbbségi anyagok listájával összhangban.
A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény, valamint a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemekre vonatkozó követelményeket és eljárási szabályokat tartalmaz a balesetek megelőzése és a kockázatok minimalizálása érdekében. A rendelet szabályozza továbbá az ilyen üzemek azonosítását és három veszélyességi szintbe (küszöbérték alatti, alsó küszöbértékű, felső küszöbértékű) való besorolását.
Cikkünkben ajánlásként mutatjuk be a vonatkozó német jogszabályokat. A vízre veszélyes anyagok kezelésére szolgáló létesítményekről szóló német szövetségi rendelet (AwSV) és a vízre veszélyes anyagokra vonatkozó németországi műszaki szabályzat (TRwS) rendelkezéseit.:
Az AwSV szabályozza többek között azon létesítmények minőségi, üzemeltetési, karbantartási és vizsgálati követelményeit, amelyekben vízszennyező anyagokat tárolnak, töltenek, gyártanak vagy használnak. A német rendelet tartalmazza az vízszennyező anyagok veszélyességi osztályba (WGK) sorolását.
A TRwS konkrét, de joghatállyal nem bíró követelményeket határoz meg a vízre veszélyes anyagok kezelésére és a vízszennyezés megelőzésére irányuló intézkedésekre vonatkozóan.
A „tárolás” alatt a későbbi felhasználásra és nem azonnali felhasználásra történő tárolást kell érteni. Az olyan területek, amelyeket rendszeresen használnak a szállítással kapcsolatos, vízszennyező anyagokat tartalmazó szállítótartályok rövid távú rendelkezésre bocsátására vagy tárolására, szintén a tároló létesítmények kategóriájába tartoznak
A veszélyes anyagok tárolására szolgáló létesítmények üzemeltetőinek tisztában kell lenniük a felhasznált anyagok és keverékek veszélyességével. A vízszennyező anyagok körét és vízveszélyességi kategóriáikat a magyar jogszabályok az unós rendelkezésekkel összhangban, a toxicitás, a bioakkumuláció, a rákkeltő hatás, a mutagenitás, a lebonthatóság és a mobilitás kritériumai alapján tartalmazzák. Ez alapján a megállapított kategóriák: a fő szennyező anyagok, és az I. vagy II. listába tartozó anyagok, K1 és K2 minősítésű szennyező anyagok I. és II jegyzéke.
Az AwSV rendszere ennél egyszerűbb, a vízre veszélyes anyagokat három vízveszélyességi osztályba (WGK) sorolja, és meghatározza a "vízre nem veszélyes" anyagokat. Sem a szennyvíz, sem a radioaktív anyagok nem tartoznak ezekbe a kategóriába, mivel veszélyességüket külön jogszabály szabályozza. Az egyértelműen nem kategorizálható anyagok és a mezőgazdasági anyagok esetében az AwSV bevezeti az „általánosan vízveszélyes” kategóriát.
A német szabályozás szerinti vízveszélyességi osztályok (WGK) szintjei, összevetve a "vízi környezetre veszélyes" anyagok uniós kategóriáival:
Vízveszélyességi osztályok | Veszélyesség | Példák |
---|---|---|
WGK 1 (Krónikus 2) | enyhén vízveszélyes mérgező a vízi élővilágra, hosszan tartó károsodást okoz | ecetsav, nátronlúg, aceton, ammónium-nitrát, kénsav, nehéz fűtőolaj, kőolaj |
WGK 2 (Krónikus 1) | egyértelműen vízveszélyes, nagyon mérgező a vízi élővilágra, hosszan tartó károsodást okoz | fűtőolaj, nátrium-hipoklorit, klór, ammónia, formaldehid, benzinüzemanyagok |
WGK 3 (Akut 1) | erősen vízveszélyes, nagyon mérgező a vízi élővilágra | fáradt olaj, klórozott szénhidrogének, higany |
Ez a vízveszélyességi osztályokba sorolás, amelyet elsősorban a tároló létesítmény üzemeltetőjének kell elvégeznie, fontos az anyagok megfelelő kezelése és tárolása szempontjából, a környezeti károk elkerülése érdekében. A veszélyes anyagokkal végzett tevékenységeket be kell jelenteni az országos tisztifőorvos által működtetett illetékes hatóságnál.
A veszélyes anyag vízveszélyességi osztályára vonatkozó információk általában a biztonsági adatlapon találhatók. Besorolás hiányában az anyagokat és keverékeket erősen vízveszélyesnek, a vízi élővilágra nagyon mérgezőnek kell tekinteni. A keverékek esetében a veszélyességet a bennük lévő anyagok vízveszélyességi osztályaiból kell kiszámítani.
A vízszennyező anyagok tárolása előtt kockázatértékelést kell végezni. A biztonságos és környezettudatos tárolás érdekében különböző szempontokat kell figyelembe venni:
Működési állapotok és üzemzavarok: Az összes üzemállapot elemzése, beleértve a szivárgáshoz vezető lehetséges meghibásodásokat is.
Fizikai-kémiai tulajdonságok: A vízminőséget befolyásoló anyagok fizikai és kémiai tulajdonságainak értékelése.
Mennyiségek és térfogatok: A tárolt mennyiségek és térfogatok meghatározása a kockázat és a szükséges biztonsági intézkedések meghatározása érdekében.
Vízveszélyességi osztályok: Az anyagok vízveszélyességi osztályokba sorolása a veszélyességi potenciál szerint.
A tároló létesítmények követelményei: A tárolási infrastruktúrára vonatkozó különleges követelmények meghatározása a szennyezés elkerülése érdekében, az épületszerkezeti megoldásokat és a felfogó/kármentő létesítményeket is beleértve.
További biztonsági szempontok:
Szivárgások észlelése: A szivárgások gyors észlelésének biztosítása és az ellenintézkedések időben történő megkezdése.
Oltóvíz visszatartás: Az oltóvízzel való szennyeződést megakadályozó tűzvédelmi intézkedések beillesztése.
Raktár helyszíni felmérése: A raktárban lévő anyagok mennyiségének és elrendezésének figyelembevétele a kockázatok minimalizálása és a hatékony biztonsági óvintézkedések megtétele érdekében.
Ez az átfogó felmérés segít azonosítani a lehetséges veszélyforrásokat a vízszennyező anyagok és folyadékok tárolása és kezelése során, és célzott intézkedésekkel korlátozni a környezetre és az emberekre jelentett kockázatot.
Magyarországon a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 3.§ 28. rögzíti a veszélyes anyagokkal foglakozó üzem fogalmát: "egy adott üzemeltető irányítása alatt álló azon terület egésze, ahol egy vagy több veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítményben – ideértve a közös vagy kapcsolódó infrastruktúrát is – veszélyes anyagok vannak jelen a törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott küszöbértéket elérő mennyiségben, és ennek alapján alsó vagy felső küszöbértékűnek minősül."
A veszélyes anyagok tárolását a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet 1.§ 4. így definiálja: "a veszélyes anyag ideiglenes vagy tartós jelenléte raktározás, készletezés vagy biztonságos felügyelet melletti elhelyezés céljából, kivéve a szállítókonténerek közúti, vasúti vagy belvízi kombinált fuvarozásra történő átrakását."
A magyar jogszabályok fenti fogalmai többé-kevésbé megfeleltehetőek a német szabályozás szerint (AwSV) a vízszennyező anyagok tárolására szolgáló létesítmények meghatározásának. Az német előírások szerint ezek a létesítmények „a gazdasági szektorban, vagy közintézményekben lévő, olyan önálló és állandó, vagy állandóan használt egységek, amelyekben vízre veszélyes anyagokat tárolnak, töltenek, kezelnek, gyártanak, kezelnek vagy használnak”.
Ez a következő létesítményeket foglalja magában:
Benzin, gázolaj és fáradt olaj tárolására és feltöltésére szolgáló berendezések benzinkutakon
Fűtőolaj-tároló berendezések magánháztartásokban
Savak, lúgok, festékek és oldószerek előállítására, tárolására, feltöltésére és kezelésére szolgáló berendezések az iparban
Vízszennyező szilárd anyagok tárolására, feltöltésére, előállítására, kezelésére vagy felhasználására szolgáló létesítmények
Vízszennyező folyékony anyagokat tartalmazó szilárd anyagok tárolására vagy töltésére szolgáló létesítmények
A vízszennyező anyagok átrakodási területei és az intermodális szállításra szolgáló átrakodó létesítmények
A vízszennyező anyagok kezelésére szolgáló létesítményeket úgy kell megtervezni, megépíteni, karbantartani, üzemeltetni és megszüntetni, hogy ne károsítsák a különböző víztesteket, tehát a vízszennyezés legkisebb lehetőségét is el kell kerülni. Az EU környezetvédelmi alapelvei közül az úgynevezett "elővigyázatoság elve" megköveteli a környezeti ártalmak tudatos megelőzését a környezeti hatáselemzés segítségével. A károkozásnak emberi megítélés szerint valószínűtlennek kell lennie, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy a vízszennyezésnek egyáltalán nem lehet még egy kicsi valószínűsége sem.
Az ilyen létesítmény építésének és az üzemeltetésének meg kell felelnie a technológia általánosan elismert szabályainak is. A technika általánosan elismert szabályai különösen a műszaki szabványokban és előírásokban lefektetett, a gyakorlatban kipróbált és bevált elvek és megoldások, amelyeket a területen dolgozó szakértők többsége elismer.
A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény értelmében a veszélyes anyagokkal foglakozó üzem kialakítása, illetve veszélyes tevékenység kizárólag az iparbiztonsági hatóság engedélyével végezhető. Az engedélyezési kötelezettség vonatkozik a rendszerek üzembe helyezése előtt vagy jelentős változások esetére is. Ez különösen fontos, ha a létesítmény vízvédelmi területen található. Az engedélyezéshez szükséges dokumentumok között szerepelnek a technológiára, az üzemeltetőre, a vízszennyező anyagokra és a szakvállalkozói státusz igazolására vonatkozó információk. Gyakran szakértői véleményre is szükség van. Ez igazolja, hogy a tervezett rendszer megfelel a vízvédelmi követelményeknek.
A vízszennyező folyadékok tárolóhelye az a hely, ahol ezeket az anyagokat tárolják. A „vízszennyező anyagok tárolására szolgáló létesítmény” kifejezés magában foglalja az összes tároló berendezést, beleértve a biztonsági berendezéseket, mint például a kármentő tálcákat.
A vízszennyező anyagok tárolására szolgáló létesítmény üzemeltetőjét nagy felelősség terheli. A fenti törvények és rendeletek által előírt védelmi célok elérése érdekében ki kell dolgoznia a szükséges biztonsági dokumentációt (biztonsági jelentést, biztonsági elemzést), többek között a veszélyes anyagokkal kidolgozni:
Általános biztonság (elsődleges biztonság): A rendszereknek és rendszerelemeknek szivárgásmentesnek kell lenniük, és ellen kell állniuk a fizikai, kémiai és hőhatásoknak, hogy semmilyen anyag ne tudjon kiszabadulni. Ha mégis vízszennyező anyagok szabadulnak ki, annak felismerhetőnek kell lennie.
Többszörös biztonság (másodlagos biztonság): Ha az első akadály (pl. tartály vagy rendszerelem) meghibásodik, a szivárgás esetén megfelelő elszigetelő berendezéseknek, például kármentő tálcáknak kell megakadályozniuk a környezeti károkat.
Belső és külső ellenőrzés (harmadlagos biztonság): A felügyeleti intézkedések a rendszer tömörségének és a biztonsági rendszerek működőképességének ellenőrzésére szolgálnak. Biztosítják továbbá a veszélyek azonnali és megbízható észlelését és megszüntetését. A felelősség elsősorban az üzemeltetőé. Az üzemeltető azonban köteles független szakértőket megbízni a rendszer üzembe helyezés előtti, majd az azt követő rendszeres időközönként történő felülvizsgálatával.
A vízszennyező anyagokat tároló létesítmények által jelentett kockázatot alapvetően két tényező határozza meg:
a vízveszélyességi osztály
a mennyiség
E tényezők alapján a német szabályozás (AwSV) kifejezetten a vízszennyező szilárd és folyékony anyagokat kezelő rendszerekhez A-tól D-ig terjedő, ún. veszélyességi szinteket rendel. Ez a kategorizálás döntő fontosságú az adott rendszerrel szemben támasztott követelmények szempontjából.
Veszélyes anyag mennyisége (m3, vagy t) | Vízveszélyességi osztály WGK 1 | WGK 2 | WGK 3 |
---|---|---|---|
0,22 m³-ig vagy 0,2 t-ig | A szint KNÜ | A szint KNÜ | A szint KNÜ |
0,22 m³-nél vagy 0,2 t-nél több, legfeljebb 1 | A szint KNÜ | A szint KNÜ | B szint KNÜ |
1-10 | A szint KNÜ | B szint KNÜ | C szint KNÜ |
10-100 | A szint KNÜ | C szint KNÜ | D szint KNÜ |
100-1 000 | B szint KNÜ | D szint KNÜ | D szint KNÜ |
Több mint 1.000 | C szint KNÜ | D szint KNÜ | D szint KNÜ |
A táblázat együtt mutatja be a német és a magyar besorolást, az AwSV veszélyességi szintek táblázata alapján.
A vonatkozó jogszabályok többek között a következő biztonsági követelményeket rögzítik:
Dokumentációs kötelezettség: A vízszennyező anyagok kezelésére szolgáló létesítmények üzemeltetőinek el kell készíteniük és naprakészen kell tartaniuk a létesítmény biztonsági dokumentációját (elemzés, jelentés, védelmi terv). Ennek az üzemazonosítástól függő dokumentációnak tartalmaznia kell a létesítmények típusára, felépítésére és lehatárolására vonatkozó alapvető információkat. Üzemeltetőváltás esetén a dokumentációt át kell adni a következő üzemeltetőnek. A dokumentáció a hatóságok számára bizonyítékul szolgál a követelmények teljesítésére, és segít a tárolt anyagok és a szükséges intézkedések gyors azonosításában vészhelyzet esetén.
Munkavédelmi utasítás: A veszélyes anyagok tárolására vonatkozóan munkavédelmi utasítást kell készíteni, amely tartalmazza az anyagok biztonságos kezelését, valamint a normál üzemelés során, üzemzavarok esetén és vészhelyzetben alkalmazandó viselkedési szabályokat. Ezeket az utasításokat nemcsak a létesítmény dolgozói számára kell hozzáférhetővé tenni, hanem biztosítani kell, hogy azokat meg is értsék és be is tartsák. Az utasításokat rendszeresen felül kell vizsgálni és szükség esetén aktualizálni kell. A munkavédelmi utasításoknak tartalmazniuk kell egy megfigyelési és riasztási tervet is, hogy a szivárgásokat vagy más eseményeket korai szakaszban fel lehessen ismerni, és azonnal reagálni lehessen. A tervnek része a létesítmény rendszeres ellenőrzések, a tárolási körülmények figyelemmel kísérése és a riasztás esetén meghozandó intézkedések. Benne foglaltatnak a vészhelyzetek esetén fontos elérhetőségek is.
Időszakos ellenőrzések: Az üzemeltető köteles a rendszeren a jogszabályban előírt gyakorisággal felülvizsgálatot végeztetni a szivárgások és a biztonsági berendezések működőképessége szempontjából. Az üzemeltető köteles saját maga is rendszeresen ellenőrizni a rendszereket.
Szakosodott vállalkozás kötelezettsége: A rendszereken végzett javítási/karbantartási munkákat a jogszabályoknak megfelelő szakvállalkozónak kell elvégeznie.
Gondossági kötelezettség: A rendszerek feltöltését és leürítését különös gondossággal kell végezni.
A biztonságos tárolás az egészségre és a környezetre veszélyes anyagok kezelésének alapvető szempontja. A lehetséges veszélyekkel szembeni védelem alapja pedig a vonatkozó jogszabályi előírások betartása.
A Vegyi Anyagok Besorolásának és Címkézésének Globálisan Harmonizált Rendszere (GHS) szerinti osztályozási és címkézési kötelezettség a kezelés és tárolás során jelentkező veszélyekkel szembeni védelmet szolgálja.
Minden veszélyes anyagot egy veszélyszimbólummal jelölnek, amely jelzi a konkrét veszélyeket, például a vízszennyező anyagok esetében egy beteg fát és egy döglött halat.
A veszélyes anyagok áttöltéskor/átrakásakor ügyelni kell arra, hogy csak engedélyezett, törésálló és korrózióálló tartályokat használjanak, amelyek a félreértések és a kapcsolódó veszélyek elkerülése érdekében egyértelműen fel vannak címkézve.
A német szabályozás tárolási osztályokba (TO) való besorolása a veszélyes anyagok tulajdonságain alapul, és döntő az együtt-tárolás tekintetében. Együtt tárolás csak a tárolási osztályok gondos vizsgálata után lehetséges, figyelembe véve a TRGS 510, a veszélyes anyagokra vonatkozó német műszaki szabályzat szerinti korlátozásokat vagy tilalmakat.
E szerint különös figyelmet kell fordítani a következő anyagok elkülönített tárolására:
Különböző veszélyes áru kategóriákba tartozó anyagok
Szilárd és folyékony anyagok
Tűz esetén különböző oltási módszereket igénylő anyagok
További információk a következő cikkeinkben találhatók a "Veszélyes anyagok együtt tárolása a TRGS 510 szerint" és "A veszélyes anyagok decentralizált tárolásának előnyei".
Minden veszélyes anyag a sajátos tulajdonságai miatt megfelelő tárolót igényel. Ez magában foglalja a következőket
Speciális tároló tartályok, hővédelemmel ellátva a fokozottan robbanásveszélyes gázpalackok számára.
Nyitott veszélyesanyag-tároló állványok a biztonságosan becsomagolt anyagok számára, szivárgás esetére kármentő tálcákkal kiegészítve.
Zárt veszélyesanyag-tároló szekrények a fokozottan tűzveszélyes anyagok számára, amelyek megfelelnek a tárolt anyag veszélyességi osztályának.
Az is fontos, hogy a veszélyes anyagok tárolása ne olyan helyeken történjen, amelyek potenciális veszélyt jelentenek, például közlekedési útvonalakon, menekülési és mentési útvonalakon vagy pihenőhelyiségekben.
A kármentő tálcák nélkülözhetetlenek a gyúlékony, vízszennyező vagy agresszív anyagok, például olajok, festékek és tisztítószerek biztonságos kezeléséhez és tárolásához. Ezek segítségével hatékonyan szabályozható a veszélyes anyagok kijutása, minimalizálhatók a környezeti kockázatok, így használatuk hozzájárul a biztonságos munkakörnyezet kialakításához.
A magyar jogszabályok nem nevesítik a kármentő tálcákat. A munkavédelem tárgyú jogszabályok a kockázat keletkezési helyén kollektív műszaki védelem alkalmazását írják elő. A katasztrófavédelmi tárgyú jogszabályok szerint a környezetterheléssel járó súlyos balesetből származó veszélyeztetés elfogadhatóságának egyik feltétele az, ha a technológia műszaki kialakítása garantálja a környezetre veszélyes anyagok környezetbe jutó mennyiségének korlátozását. A környezetvédelmi, természetvédelmi és vízvédelmi tárgyú jogszabályok értelmében az üzemeltetető környezetveszélyeztetés esetén köteles minden környezetkárosodást megelőző intézkedést megtenni a környezetkárosodás enyhítése, illetve a további környezetkárosodás megakadályozása érdekében, így különösen haladéktalanul ellenőrzése alá vonni, feltartóztatni, eltávolítani vagy más megfelelő módon kezelni a környezetkárosodást okozó anyagokat, illetve más károsító tényezőket. Az előírások szerint az üzemi kárelhárítási műveleti terv tartalmazza a rendkívüli szennyezés megelőzésének műszaki feltételeit (kármentők, figyelő- és jelzőrendszerek) is.
Ezzel szemben a vonatkozó német jogszabályok, különösen az AwSV előírásai meghatározzák a kármentők anyagára, a tömítettségére, a szilárdságára és a mechanikai, kémiai és hőhatásokkal szembeni ellenállására vonatkozó követelményeket is. Az anyagválasztás a tárolni kívánt anyag tulajdonságaitól és vízveszélyességi osztályától függ, hogy a szivárgó folyadékok megbízható felfogása és biztonságos elhelyezése garantálható legyen.
A Németországban általánosan érvényes szabály szerint a kármentő tálcának a teljes tárolási térfogat legalább 10 %-át, vagy a legnagyobb tárolt tartály térfogatának megfelelő mennyiséget be kell tudnia fogadnia. A kármentőt arra a térfogatra kell tervezni, amelyik a fentiek közül a nagyobb. A vízvédelmi területeken különleges előírás érvényes: a tárolt közegek 100%-nak megfelelő felfogási térfogatot biztosítani. Továbbá figyelembe kell venni a kármentő tálca anyagának összeférhetőségét is. A kármentő anyagának (pl. acél, nemesacél, üvegszál-erősítésű műanyag (ÜPE) vagy polietilén (PE)) kiválasztása a tárolt közegektől függ.
Például: Két 200 literes hordóban szeretné tárolni a vízszennyező anyagokat. A teljes tárolási térfogat 400 liter, amelynek vesszük 10%-át. Ez 40 liter lehetséges felfogási térfogatot eredményez. A legnagyobb egyedi tartály 200 literes: Ez azt jelenti, hogy az egyedi tartály térfogata nagyobb, mint a 10%-os szabály értéke, ezért a kármentő gyűjtőtérfogatának legalább 200 literesnek kell lennie.
Ezeknek az előírásoknak a célja annak biztosítása, hogy a kármentő tálca megfeleljen a stabilitási, ellenállási és biztonsági követelményeknek. Ezen túlmenően a kármentő tálcák épsége és működőképessége, és ezáltal hosszú távú biztonságos működésük biztosítása érdekében rendszeres felülvizsgálatukra van szükség.
Cikkünkből megtudhatja, hogyan válassza ki az Ön cége számára legmegfelelőbb kármentő tálcát: „4 lépésben a megfelelő kármentő tálcáig”.
A vízszennyező anyagok ún. köztes ömlesztettáru-tartályban (IBC) történő tárolása esetén az anyag veszélyességi osztálya (pl. WGK) és mennyisége a döntő tényező. A német előírások szerint a WGK-tól függően bizonyos mennyiségektől további biztonsági intézkedésekre van szükség (pl. WGK1: 10 000 litertől, WGK2: 1 000 litertől, WGK3: 100 litertől). Az IBC-knek UN engedéllyel kell rendelkezniük, és rendszeresen ellenőrizni kell a szivárgásmentességüket.
A felújított IBC-k nem alkalmasak veszélyes vegyi anyagok tárolására, ezért kizárólag kevésbé kritikus alkalmazásokhoz, például kerti víztartályokként használhatóak.
Minket, a veszélyes anyagok tárolásának piacvezető szereplőjét bízott meg egy vezető gyógyszeripari vállalat különleges feladattal: fertőtlenítőszerek tárolásának vízvédelmi területen történő megoldásával. Ügyfelünknek a tárolt térfogat 100%-át felfogó, robbanásbiztos klímaberendezéssel rendelkező szabadtéri tárolási megoldásra volt szüksége. Egy egyedi, szigetelt és klimatizált raktárat fejlesztettünk ki, amely jogszabályi előírásoknak megfelelően képes felfogni az összes tárolt folyadékmennyiséget, továbbá az egyéb speciális követelmények teljesítése érdekében mozgatható is.
Tovább az esettanulmányhoz: "Fertőtlenítőszerek tárolása vízvédelmi területen".
A környezet védelme és a munkavállalók biztonsága érdekében a vízszennyező anyagokat az előírásoknak megfelelően kell tárolni. Ez magában foglalja a vonatkozó törvények és rendeletek betartását, az anyagok megfelelő osztályozását és a tárolóhely biztonságának megteremtését. Fontosak továbbá a rendszeres felülvizsgálatok és a gyors cselekvés meghibásodások esetén. A DENIOS webáruházban minden megtalálható, ami a jogszabályoknak megfelelő veszélyes anyag tároláshoz szükséges: kármentő tálcák, töltőállomások, padlóvédő tálcák, veszélyesanyag-tároló állványok és veszélyesanyag-tároló szekrények.
Ha különleges elvárásai vannak a vízszennyező anyagok tárolására szolgáló létesítményével kapcsolatban, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, vagy hívjon minket a 06 96 800 147 telefonszámon, és mi szívesen adunk Önnek személyre szabott árajánlatot.
Az ezen az oldalon található szakmai információkat gondosan, legjobb tudásunk és meggyőződésünk szerint állítottuk össze. A DENIOS GmbH mindazonáltal semmiféle garanciát vagy felelősséget nem vállal, legyen az akár szerződéses, kártérítéses, akár bármilyen más módon, az aktualitás, a teljesség és a helytállóság szempontjából - sem az olvasóval, sem harmadik féllel szemben. Az információ és a tartalom saját vagy harmadik fél céljaira történő felhasználása ezért saját felelősségére történik. A helyi és a jelenleg hatályos jogszabályok betartandóak.
Hívjon minket, küldjön e-mailt: info@denios.hu, vagy töltse ki az űrlapot, és mi a lehető leghamarabb válaszolunk Önnek.