DENIOS GmbH Magyarországi Közvetlen Kereskedelmi Képviselete
Sarkantyú köz 5.
9021 Győr

Tel.: 06 96 800 147
Fax:  +43 6225-20533-44
E-mail: info@denios.hu
Internet: www.denios.hu

Veszélyes árukkal kapcsolatos baleset: Így kell helyesen eljárni!

Habár a veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek viszonylag ritkák, a német Szövetségi Közúti Kutatóintézet (BAST) szerint egy tartálykocsi-baleset gazdasági költségei kétszeresei lehetnek egy „normál” áruszállítási balesetnek. A személyekre, a vagyontárgyakra és a környezetre jelentett kockázatok magasak, és az összetett előírások betartása elengedhetetlen. Ebből a cikkből megtudhatja, hogy milyen jogi követelményeknek kell megfelelni, hogyan kell reagálni vészhelyzet esetén, és milyen megelőző intézkedéseket lehet tenni a veszélyes áru balesetek kockázatának minimalizálása érdekében.

Veszélyes áruk szállításával kapcsolatos baleset – A legfontosabb tudnivalók röviden

  • Veszélyes árukkal kapcsolatos baleset akkor következik be, amikor szállítás közben veszélyes anyagok szabadulnak ki.

  • A veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek szivárgást, robbanást és mérgező anyagok szabadulását okozhatják, amelyek veszélyeztetik az embereket, az állatokat és a környezetet.

  • Bár a veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek ritkák, magas költségekkel járnak, és jelentős kockázatot jelentenek az áruszállításra nézve.

  • A veszélyes áruk szállítását szigorú nemzetközi és nemzeti előírások szabályozzák, amelyek magas biztonsági követelményeket jelentenek.

  • Baleset esetén gyors elkülönítésre és vészhelyzeti reagálási intézkedésekre van szükség, és elengedhetetlenek a megelőző intézkedések, mint például a biztonságos csomagolás, az egyértelmű címkézés és a rendszeres oktatás.

i

Fontos tudni a különbséget a veszélyes anyag és a veszélyes áru között. Egy veszélyes anyag csak akkor nevezhető annak, ha kizárólag a cég telephelyén belül marad, és csak ott szállítják. Amint elhagyja a cég telephelyét, akár rövid időre is, veszélyes árunak minősül.

Mikor beszélhetünk veszélyes áru balesetről?

Veszélyes árukkal kapcsolatos baleset (más néven veszélyesáru-szállítási baleset) akkor következik be, amikor a szállítás során veszélyes anyagok véletlenül a környezetbe kerülnek, és károsíthatják az embereket, állatokat, vagyontárgyakat vagy a környezetet. Ha nem kerül veszélyes anyag a környezetbe, akkor normál közlekedési balesetnek minősül.

A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról Szóló Európai Megállapodás (ADR) 27. § 1. bekezdése szerint a következményektől függetlenül minden balesetet, ami veszélyes áruk szállításával kapcsolatosan történik, jelenteni kell.

Jó tudni:

Veszélyes árunak minősülnek olyan anyagok, oldatok, keverékek és tárgyak, amelyek kémiai, fizikai vagy egyéb tulajdonságai a szállítás során kiszivárgás, robbanás vagy kiszabadulás révén veszélyt jelenthetnek a közbiztonságra.

Veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek típusai

Veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek különféle szállítási és ipari helyzetekben fordulnak elő. A veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek legfontosabb típusait az alábbiakban foglaljuk össze:

  • Közúti szállítási: Teherautókat és tartálykocsikat érintő balesetek (mérgező, maró, robbanásveszélyes, radioaktív vagy fertőző anyagok, gyúlékony folyadékok vagy gázok)

  • Vasúti szállítási: Tehervonatok kisiklása és vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek

  • Hajózási: Teherhajókat és tartálykocsikat érintő balesetek és szivárgások folyókon, tavakon vagy tengereken, amelyek veszélyes áruk kibocsátásával járnak

  • Légi szállítási: Veszélyes árukat, például vegyi anyagokat szállító teherszállító repülőgépek be- és kirakodása során bekövetkező balesetek és balesetek

  • Ipari létesítményi: Vegyipari üzemekben bekövetkezett balesetek, veszélyes és maró anyagokat érintő tüzek vagy robbanások

Míg az ipari balesetek komplex létesítményekben történnek és gyakran nagy mennyiségű, különféle veszélyes anyaggal járnak, addig a szállítással kapcsolatos balesetek jellemzően a szabadban történnek és egy féle veszélyes anyag kiszabadulásával járnak. Ennek megfelelően más mentő-és tűzoltó egységek szükségesek és eltérő intézkedéseket kell tenni.

A veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek jelentősége

A veszélyes áruk logisztikájának fontosságát a németországi közlekedési rendszerekben a szállítási mód és a veszélyes áruk osztálya szerinti statisztikai felmérések is bizonyítják. A Statista adatai szerint 2017-ben összesen mintegy 310 millió tonna veszélyes árut szállítottak, amelynek valamivel kevesebb mint a felét (148 millió tonnát) közúton szállították.

A német Szövetségi Közlekedési Hivatal (BAST ) 2022-es adatai szerint a személyi sérüléssel járó veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek a tehergépjárműveket érintő balesetek körülbelül 0,005 százalékát tették ki.

i

Példa veszélyes árukkal kapcsolatos balesetre: A Göttinger Tageblatt tudósítása szerint 2014. december 19-én egy alumínium-foszfidot szállító veszélyes anyagokat szállító jármű balesetet szenvedett az A7-es autópályán Göttingen közelében. A teherautó kigyulladt és mérgező gázokat szabadultak fel. A baleset következtében több órára teljesen le kellett zárni az autópályát, és egy ember életét vesztette. A környező területet mérgező felhők borították be, ami jelentős forgalmi fennakadásokhoz és evakuálásokhoz vezetett.

Németországban a gyűjtőrakományok mellett a veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek legnagyobb hányada a 3. veszélyes áru osztályba (benzin, kőolaj) tartozó áruk szállítása, ezt követi a 2. veszélyes áru osztály (gázok) és a „maró anyagok” (8. veszélyes áru osztály).

Új hírlevél feliratkozóknak
10% kedvezmény

A következő online rendelésre vonatkozik, más kedvezménnyel vagy akciós árral nem vonható össze.

Jogszabályi alapok és előírások

A veszélyes áruk szállítását különféle nemzeti és nemzetközi előírások és megállapodások szabályozzák.

A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról Szóló Európai Megállapodás (ADR) a veszélyes áruk biztonságos szállítására vonatkozó átfogó szabályrendszer. Kötelező érvényű normákat határoz meg a következőkre vonatkozóan: A veszélyes áruk

  • osztályozása,

  • csomagolása,

  • címkézése,

  • dokumentációja és

  • szállítása

Az ADR aktualizálása kétévente történik, és hozzáigazítják az új jogi és műszaki fejleményekhez.

Az ADR végrehajtását Magyarországon többek közt a 65/2025. (VI. 24.) Korm. rendelet és a 39/2021. (VII. 30.) ITM rendelet szabályozza. Ezek a jogszabályok biztosítják az egységes biztonsági előírásokat, amelyek megkönnyítik a határokon átnyúló szállítást és növelik a közúti biztonságot. A szállításban részt vevő minden személynek rendszeres oktatásban kell részesülnie, és ADR-tanúsítvánnyal kell rendelkeznie a veszélyes áruk biztonságos kezelése érdekében.

A veszélyes áruk vasúti, belvízi és légi szállítására a vonatkozó nemzetközi előírások, mint például a RID, az ADN és az IACO-TI vonatkoznak.

i

Az ADR előírásai nem vonatkoznak minden veszélyes áru szállítására. Kivételt képeznek az úgynevezett LQ szállítások, azaz veszélyes áruk (pl. háztartási tisztítószerek, festékek, autóakkumulátorok stb.) „korlátozott mennyiségben” történő szállítása, valamint a veszélyes anyagok telephelyen belüli szállítása.

Az LQ veszélyes áruk megnevezése és mennyiségi határértékei az ADR Veszélyes Áruk Táblázatában találhatók a 3.2. fejezet A. táblázatának 7A. oszlopában.

Milyen következményekkel jár a veszélyes árukkal kapcsolatos szabályok megsértése?

A veszélyes áruk tehergépjárművel történő szállítására szigorú közlekedési és veszélyes árukra vonatkozó előírások vonatkoznak. Egy hanyagságból vagy figyelmetlenségből eredő baleset könnyen veszélyeztetheti a közbiztonságot.

  • Kártérítési felelősség: A veszélyes árukkal kapcsolatos balesetekért felelősök személyi sérülésért, anyagi kárért és környezeti kárért felelősek. Veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek esetén a különböző felek a szerepüktől függően felelősek: A jármű üzemben tartója felelős a jármű üzemeltetése során keletkezett károkért, bár a veszélyes áruk szállítására magasabb felelősségi limitek vonatkoznak. A fuvarozó felelős a veszélyes áruk által a szállítás során okozott károkért. Ha több veszélyes árut szállító fuvarozó vesz részt, egyetemlegesen felelősek. Az áru feladója felelős, ha nem tájékoztatta a szállítót az áruk veszélyes jellegéről, az áru címzettje pedig akkor felelős, ha nem veszi át időben a veszélyes árut.

  • Bírságok: A jogsértéstől függő mértékű bírság szabható ki – nemcsak a járművezetőkre, hanem a szállításban részt vevő összes félre (feladó, szállító, jármű üzemben tartója) is.

  • Büntetőjogi következmények: A veszélyes árukra vonatkozó előírások súlyos megsértése (pl. személyi sérülés vagy anyagi kár) több évig terjedő börtönbüntetést vonhat maga után.

A polgárijogi és büntetőjogi következmények mellett figyelembe kell venni a céges arculat sérelmét és az esetleges biztosítási jogi következményeket is.

Veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek megelőzése és elhárítása

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek megelőzése érdekében megelőző intézkedéseket kell tenni a veszélyes anyagok szállítása előtt. Ezek áttekintése:

  • Rakományrögzítés és besorolás: A veszélyes áruk biztonságos szállítása a kilenc veszélyesáru-osztály egyikébe történő helyes besorolással és a megfelelő veszélyesáru-matricákkal való címkézéssel kezdődik. Az MSZ EN 12195-1 szabvány szerinti rakományrögzítés, például rögzítőhevederek és csúszásgátló szőnyegek használata megakadályozza a rakomány elcsúszását és károsodását. Ez a szállító, a sofőr és a berakó, azaz a szállítmányozó felelőssége.

  • Csomagolás és járműfelszerelés: A veszélyes árukat jóváhagyott, biztonságos csomagolásban kell szállítani, a meghatározott mennyiségi korlátozások betartásával. A járműveknek ADR-engedéllyel kell rendelkezniük, és fel kell szerelni őket biztonsági felszereléssel, például láthatósági mellényekkel, ABC poroltó készülékekkel, elsősegélynyújtó felszerelésekkel és elakadásjelző háromszögekkel. A rendszeres járműkarbantartás biztosítja az üzembiztonságot.

  • Képzés és minősítés: A járművezetőknek ADR-engedéllyel kell rendelkezniük, és rendszeres oktatásokon kell részt venniük a veszélyes áruk biztonságos kezelésének elsajátítása érdekében. A cégeknek folyamatosan oktatniuk kell az összes érintett felet a biztonsági előírásokról.

  • Veszélyes áru biztonsági felelősök és ellenőrzések: Azoknak a cégeknek, amelyek bizonyos mennyiségű vagy annál nagyobb mennyiségű veszélyes árut szállítanak, ki kell nevezniük egy veszélyes áru felelőst, aki figyelemmel kíséri, tanácsot ad és dokumentálja az előírások betartását. Az illetékes hatóságok, Magyarországon pl. a rendőrség, a katasztrófavédelem, közlekedési hatóság rendszeres ellenőrzéseket végeznek. Megjegyzés: Nem probléma, ha a cég veszélyesanyag felelőse egy személyben a veszélyes áru biztonsági felelős is, ha rendelkezik a szükséges szakértelemmel, vagy megszerzi azt.

  • Vészhelyzeti tervek és információforrások: A vészhelyzeti tervek egyértelműen meghatározzák a felelősségi köröket és az evakuálási útvonalakat, de rendszeresen frissíteni kell őket. Az olyan információs rendszerek, mint a TUIS és az ERI térképek, támogatják a mentésben résztvevő egységeket a balesetekre való gyors és hatékony reagálásban.

Németországban a Közlekedési Balesetek Információs Rendszere (TUIS) egy olyan rendszer, amely gyorsan információkat nyújt az érintett anyagok tulajdonságairól és veszélyeiről. A TUIS körülbelül 130 üzemi tűzoltóságot és más vegyipari szakértőt foglal magában, akik műszaki támogatást nyújtanak veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek esetén. Magyarországon a veszélyes áru balesetek kezelését és az információszolgáltatását elsősorban a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) és annak területi szervei látják el.

Az ERI kártyák (Emergency Response Intervention Cards) a tűzoltóságok számára is eszközt jelentenek, lehetővé téve számukra, hogy veszélyes anyagokkal kapcsolatos balesetek esetén gyorsan megkezdjék a kezdeti intézkedéseket, amíg részletesebb információk nem állnak rendelkezésre. A megfelelő ERI kártyát az ADR A. táblázata szerinti UN-szám vagy anyagnév alapján választják ki.

Az ICE program (International Chemical Environment) egy olyan európai szintű támogató rendszer, amely hozzáférést biztosít a mentésben résztvevő egységek vegyipar szakértelméhez és erőforrásaihoz, hogy minimalizálják a környezetre és az emberekre gyakorolt károkat.

Milyen intézkedéseket kell tenni veszélyes árukkal kapcsolatos baleset esetén?

Az alább 10 pontból megtudhatja, hogyan menthet meg életeket, és hogyan előzheti meg a környezeti károkat a veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek esetén.

1

Biztosítsa a baleset helyszínét!

  • Kapcsolja be a vészvillogót a többi közlekedő figyelmeztetése érdekében!

  • Helyezzen elakadásjelző háromszöget, és zárja le a baleset helyszínét a további balesetek megelőzése érdekében!

2

Hívja segélyhívót!

  • Azonnal hívja a 112-t, és jelentse a balesetet veszélyes ÁRUVAL kapcsolatos balesetként!

  • Adja meg a diszpécserközpontnak a teherautón található narancssárga veszélyes anyag figyelmeztető táblán (bárcán) feltüntetett számot!

3

Őrizze meg a nyugalmát!

  • Maradj nyugodt, és tekintse át a helyzetet!

  • Gondoskodjon saját maga és mások biztonságáról!

4

Előzze meg a kibocsátást!

Lehetőleg önmaga veszélyeztetése nélkül.

  • Ha lehetséges, zárja el a szelepeket, vagy ideiglenesen zárja le a szivárgásokat, hogy megakadályozza a veszélyes anyagok kiszabadulását!

  • A szivárgásokat meg kell akadályozni például kármentő tálcák, vagy olaj- és vegyszer felitatóanyagok használatával.

5

Biztonság és környezetvédelem

Lehetőleg önmaga veszélyeztetése nélkül.

  • Lehetőség szerint meg kell akadályozni a veszélyes anyagok környezetbe jutását a csatornaszemek elzárásával vagy földtöltések építésével.

  • Kövesse a katasztrófavédelmi mentő egységek további utasításait a környezeti károk minimalizálása érdekében!

6

Védőtávolság

  • Tartson legalább 60 méter távolságot a járműtől, hogy elkerülje a veszélyes anyagokkal való érintkezést!

  • Gondoskodjon arról, hogy a járókelők elkerüljék a veszélyes területet!

7

Elsősegély

  • Ne nyújtson elsősegélyt a veszélyzónában tartózkodó személyeknek! Bízza ezt a mentőszolgálatra!

  • A mentőszolgálat megérkezéskor tájékoztassa őket és segítse a munkájukat!

8

Mentőegységek utasításai

  • Adja át a rendelkezésére álló írásbeli utasításokat és a veszélyes anyagokra vonatkozó információkat a mentőegységek számára!

  • Adja át a veszélyes anyag biztonsági adatlapjait a mentőszolgálatoknak, és jelentse a szivárgást az illetékes hatóságnak!

  • Kövesse a tűzoltóság és a rendőrség utasításait!

9

Dokumentáció

  • Készítsen fényképeket és jegyezzen fel fontos információkat a baleset helyszínéről és a veszélyes anyagról!

  • Töltse ki a szükséges baleseti jegyzőkönyvet az ADR 1.8.5.1. alszakasza szerint, és egy hónapon belül nyújtsa be az illetékes hatóságnak. Értesítse a cége veszélyes áru biztonsági felelősét is.

10

Veszélyes árukkal kapcsolatos baleset hulladékainak kezelése

Veszélyes árukkal kapcsolatos balesetet követően a veszélyes anyagok ártalmatlanításában több szereplő is részt vesz:

  • Először a tűzoltóság és más mentőegységek biztosítják a baleset helyszínét, és végrehajtják a kezdeti veszélycsökkentő intézkedéseket.

  • A jogszabályi előírásoknak megfelelően tanúsított, speciális hulladékkezeléssel foglalkozó cégek átveszik a veszélyes anyagok megfelelő ártalmatlanítását. Ártalmatlanítási tanúsítványokat állítanak ki, és dokumentálják a teljes folyamatot.

  • A veszélyes áruk szállítójának kell megszerveznie és fizetnie az ártalmatlanításért, és köteles fenntartani egy 24 órás segélyhívó számot.

  • Az illetékes hatóságok, például a katasztrófavédelmi, vagy a környezetvédelmi szervek figyelemmel kísérik az ártalmatlanítási folyamatot, és szükség esetén jóváhagyják az ártalmatlanítási útvonalakat.

Súlyos kár esetén a művelet koordinálására havária-eseti bizottság hozható létre. A mentés, az ártalmatlanítás és a hulladékkezelés költségei nagyon magasak lehetnek, és kezdetben a szállítót terhelik, aki azonban visszakövetelheti ezeket a költségeket harmadik felektől, ha ők felelősek a balesetért.

Szívesen adunk Önnek tanácsot!

Akár telefonon, e-mailben, vagy személyesen a telephelyén - örömmel segítünk és tanácsot adunk Önnek. Lépjen kapcsolatba velünk!

Ingyenes szaktanácsadás 06 96 800 147

Veszélyes árukkal kapcsolatos balesetek: tegye még jobbá a biztonsági normáit!

A veszélyes áruk szállítása során bekövetkező veszélyesanyag-balesetek súlyos következményekkel járhatnak a környezetre és a biztonságra nézve. A cégek ezért kötelesek magas biztonsági követelményeket fenntartani, és azokat folyamatosan a jogszabályok változásaihoz igazítani. A balesetek megelőzésének és elhárításának fontos intézkedése a megfelelő védőeszközök használata. Online áruházunkban széles választékban talál szivárgáskezelő eszközöket, például szivárgás detektorokat, olafelfogó gátakat és szivárgásfelfogó tálcákat, amelyek segítenek hatékonyan ellenőrzés alatt tartani és minimalizálni az ilyen jellegű balesetek hatásait.

További bejegyzések

Tölt…
i

Az ezen az oldalon található szakmai információkat gondosan, legjobb tudásunk és meggyőződésünk szerint állítottuk össze. A DENIOS GmbH mindazonáltal semmiféle garanciát vagy felelősséget nem vállal, legyen az akár szerződéses, kártérítéses, akár bármilyen más módon, az aktualitás, a teljesség és a helytállóság szempontjából - sem az olvasóval, sem harmadik féllel szemben. Az információ és a tartalom saját vagy harmadik fél céljaira történő felhasználása ezért saját felelősségére történik. A helyi és a jelenleg hatályos jogszabályok betartandóak.

Szívesen adunk önnek tanácsot!

Hívjon minket, küldjön e-mailt: info@denios.hu, vagy töltse ki az űrlapot, és mi a lehető leghamarabb válaszolunk Önnek.

H – Cs: 8:00 – 17:00 | P 8:00 – 14:00